Cindy’s verhaal

cindy-na-1 cindy-na

Geschreven door Cindy, Datum: September 2011

Om te beginnen; ik ben niet zo van het diëten. Hou erg veel van de leuke en lekkere dingen in het leven en vind telkens wel weer een excuus waarom ik toch best nog wat ongezonds mag eten. Diëten duren me simpelweg te lang met te weinig resultaat.

Maar, ik begon me moe en lusteloos te voelen, had weinig energie en kreeg steeds meer moeite met lichamelijke inspanning. Met mijn 1.72 m woog ik 76 kg en mijn BMI kwam in het oranje, dus het werd toch echt tijd om iets aan mijn gewicht te doen. Er moest eigenlijk wel 10 kilo af. Toen een vriendin door CB in korte tijd flink wat was afgevallen besloot ik eens te kijken wat mijn mogelijkheden waren. Het concept sprak me erg aan en ik besloot om CB500 te doen als flinke boost. Omdat we 10 weken later op vakantie gingen en ik echt niet met dieetlijstjes wil werken op vakantie, had ik dus maar 4 weken om het programma te volgen en daarna moest ik alweer beginnen aan de af- en opbouw. Maar dan zou ik in ieder geval alvast een goede start hebben gemaakt en kon ik evt. na de vakantie de draad weer oppikken.

Het dieet was best pittig; ik had echt nergens energie voor en lag iedere avond om 21:00 uur in bed. Met het weinige eten had ik niet echt moeite, de fijne gewichtsafname motiveerde enorm, al miste ik wel wat om op te kauwen in de eerste 2 weken. Toen ik precies 2 weken bezig was begon ik me ’s middags duizelig te voelen (mijn BMI was inmiddels in de veilige zone terecht gekomen). Toch heb ik het de volgende twee weken ook nog volgehouden, want ik mocht een shake per dag vervangen voor een reep. Na vier weken zat ik nog een kilo boven mijn streefgewicht. Nou ja, af- en opbouwen dan maar en na de vakantie maar weer verder. Maar tijdens het af- en opbouwen ging er ook nog wat af, waardoor ik toen ik op vakantie ging, toch op mijn streefgewicht zat. Ik was tijdens de afbouw begonnen met krachttraining, 2x per week en voelde me echt goed in mijn vel. Dus met een nieuwe bikini in mijn koffer, op naar Italië!

In de vakantie ben ik 1,5 pak suiker aangekomen, wat me erg meeviel, want ik had flink gezondigd. Waar ik wel weer last van had was mijn hypoglycemie, iets wat na het dieet niet meer was voorgekomen. Door de vele koolhydraten die ik tijdens de vakantie had gegeten was mijn bloedsuikerspiegel weer van slag. Dus ben ik 4 dagen een aangepast programma gaan volgen; overdag 2 shakes en ’s avonds een lichte avondmaaltijd. Ik was de vakantiekilo’s meteen kwijt en ook mijn hypoglycemie was weer onder controle.

Ik ben tijdens dieet in gaan zien waar het bij mij vaak misging (ik “vergat” tijdens drukke dagen regelmatig te eten en nam dan even iets snels om de honger te stillen). Ik heb nu een goede balans gevonden; zorg ervoor dat ik 6 eetmomenten per dag heb om mijn verbranding op gang te houden en daardoor kan ik nu gewoon tijdens een gezellig feestje of samenzijn met anderen ook gewoon een stuk taart of andere lekkere dingen eten. Zolang ik de dagen erna maar weer gewoon mijn eigen “programma” volg met mijn 6 eetmomenten.

Mijn lichaam zit nu in een gezonde flow; ik voel me energiek, ben ook erg blij met mijn beeld in de spiegel (blijf stevig gebouwd, maar dat hoort ook wel bij me) en ik heb niet meer veel behoefte aan suikers en daardoor ook geen last meer van mijn hypglycemie. En, nog leuker; ik ben 11 pakken suiker afgevallen, dus ik zit een pak suiker onder mijn oorspronkelijke streefgewicht!

Hoewel ik vooraf best sceptisch was en ik sommige adviezen nogal overdreven of kinderachtig vond vertel ik nu aan iedereen die het maar horen wil hoe geweldig het CB dieet is. Of je nu een goede start wilt maken naar een gezondere leefstijl of er gewoon even wat overtollige vetjes af wilt hebben, het werkt zolang je je netjes aan de regels houdt. Kun je dit niet, dan kun je beter iets anders gaan doen.

Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat je op een verantwoorde manier veel overtollige vetjes kunt kwijtraken (zelfs de vetreserve mijn “vrouwenbuikje” die er al meer dan 20 jaar zat) zonder erna weer snel alles terug te zien komen, maar het CB dieet maakt het echt waar.

Inmiddels heb ik al flink wat mensen aangestoken met mijn enthousiasme, maar ik blijf erop hameren dat je je echt aan het dieet moet houden en goed moet af- en opbouwen als je je streefgewicht hebt bereikt. Als je vervolgens voor jezelf in beeld hebt waar je valkuilen zitten is het echt niet moeilijk om op je streefgewicht te blijven. Even doorbijten in de eerste paar weken, dan gaat het daarna bijna vanzelf.